Piotr Obarek patrzy na symetrię okiem artysty. Mnie natomiast do poszukiwania symetrii zainspirował artykuł w internetowej Debacie. Patrzę na podobieństwo z punktu widzenia analizy semantycznej. Skoro można znaleźć podobieństwa w obrazkach to przecież o wiele łatwiej to zrobić w tekstach. Nie musiałem daleko szukać. Do poszukiwania podobieństw wykorzystałem nazwisko rozmówcy pana Adama - doktora habilitowanego Jarosława Adama Szczechowicza, który moim zdaniem nieprawidłowo rozumie słowo "inspiracja".
Otóż w 2013 r.dr hab. Jarosław Szczechowicz opublikował monografię zatytułowaną "Odpowiedzialność cywilna posiadacza mechanicznego środka komunikacji za szkody wyrządzone w ruchu lądowym". Publikację tą wydano ze środków Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Oczywiście tego rodzaju wydatki są ponoszone dla dobra uniwersytetu. Sam autor we wprowadzeniu do tejże monografii twierdzi, że "Monografia stanowi uzupełnioną wersję rozprawy doktorskiej obronionej w styczniu 2008 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II." Pozostaje mu wierzyć.
Jak możemy się dowiedzieć z portalu ludzi nauki polskiej, pan mecenas w 2008 roku obronił na KUL rozprawę doktorską zatytułowaną Prawne aspekty odpowiedzialności cywilnej posiadacza mechanicznego środka komunikacji za szkody wyrządzone w ruchu lądowym. Promotorem dysertacji był profesor Jan Józef Skoczylas, a recenzentem prof. Henryk Cioch.
W 2007 roku pracę doktorską zatytułowaną Odpowiedzialność cywilna uczestników wypadku komunikacyjnego obronił na KUL doktor Paweł Bucoń. Promotorem doktoratu Pawła Buconia był profesor Henryk Cioch, a recenzentem Józef Skoczylas. Mamy więc pewnego rodzaju symetrię znaną matematykom z teorii grup i kombinatoryki - permutację. Obaj panowie Skoczylas i Cioch pracowali w tym czasie na KUL.
Oto spis treści rozdziału drugiego dysertacji Pawła Buconia:
Rozdział 2
Zasady odpowiedzialności cywilnej posiadacza za szkody
wyrządzone mechanicznym środkiem komunikacji poruszanym
za pomocą sił przyrody
2.1. Odpowiedzialność cywilna posiadacza na zasadzie ryzyka
2.1.1. Okoliczności wyłączające odpowiedzialność cywilną
posiadacza opartą na zasadzie ryzyka
2.1.1.1. Wyłączna wina poszkodowanego
2.1.1.2. Wyłączna wina osoby trzeciej
2.1.1.3. Siła wyższa
2.2. Odpowiedzialność cywilna posiadacza na zasadzie winy
2.2.1. Odpowiedzialność w razie zderzenia się mechanicznych
środków komunikacji
2.2.2. Odpowiedzialność za osoby przewożone z grzeczności
2.3. Odpowiedzialność cywilna na zasadzie słuszności
2.4. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody
A tu mamy spis treści drugiego rozdziału monografii Jarosława Szczechowicza:
2. ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka
2.3. Okoliczności wyłączające odpowiedzialność na zasadzie ryzyka
2.3.1. Uwagi wstępne
2.3.2. Siła wyższa
2.3.3. Wyłączna wina poszkodowanego
2.3.4. Wina osoby trzeciej
2.4. Odpowiedzialność na zasadzie winy
2.4.1. Uwagi wstępne
2.4.2. Zderzenie się pojazdów mechanicznych
2.4.3. Przewóz osób z grzeczności
2.5. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody
2.6. Zakaz ograniczania lub wyłączania odpowiedzialności
Tematyka poruszana w obu rozdziałach jest bardzo bliska. Stąd też zapewne wynika podobieństwo struktury obu rozdziałów. Tu aby przełożyć jedną strukturę na drugą należałoby użyć permutacji i przekształcenia tekstów. Również należy zauważyć, że dr hab. Jarosław Szczechowicz lubi rozpoczynać sekcje od "uwag wstępnych". Dla chcących się zapoznać z obu dziełami podaję, gdzie je można nabyć.
1. Odpowiedzialność cywilna posiadacza mechanicznego środka komunikacji za szkody wyrządzone w ruchu lądowym
2. Odpowiedzialność cywilna uczestników wypadku komunikacyjnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.